Cserne Klára: Nyelv és lélek

2017. október 28-29-30. 
20:00

Arccal a Halnak program

Artus Stúdió

1991-ben születtem, így a magyar neoavantgárd eseményeit csak videófelvételekről, könyvekből, újságokból és családi történetekből ismerem. Emellett a rendszerváltás utáni vallási szabadság hatására felvilágosult értelmiségi szüleim ortodox zsidó szellemben kezdtek nevelni.

Pontosabban egy ortodox zsidó óvodába jártam, otthon pedig pszichiáter apukám szabadidejében hipnóziskísérleteket végzett rajtam, többdiplomás feminista édesanyám pedig vezette a háztartást és Erdély Miklósról mesélt. 

Az óvodában eközben pedig nem csak a színház volt tilos, mint olyan esemény, ahol hazugságokat mondanak és olyan intézmény, ahol a képmások mutogatása zajlik – ezen kívül tilos volt még számos más dolog: például azt gondolni, hogy dinoszauruszok léteztek volna valaha. A színezős rajzfüzetben a dinoszauroszos oldalakat papírragasztóval előre összeragasztották, hogy nehogy színezés által hinni kezdjünk bennük.

Az összeragasztott dínókra ettől csak még nagyobb imádattal tekintettem, és hasonlóképpen történt a színházzal is: a világ legvarázslatosabb dolgának gondoltam.

Kiderült azonban, hogy bár mesésnek tűnik, mégis a klasszikus színházi terekben uralkodó bezártságtól, sötéttől és tömegtől erősen irtózom azóta is, így inkább erdőkben, könyvtárakban, utcákon, nyaralóhelyeken, magánlakásokban, gyárakban és sportpályákon dolgozom, egészen kicsi korom óta. Jelenleg az Átváltozó Egyesület (www.atvaltozo.com) elnöke és a Mome Doktori Iskolájának Phd kutatója vagyok.

CSERNE KLÁRA – az interaktív játékok, a formabontó szabadtéri műsorok és a váratlan fordulatok igen nagy szakértője. Legújabb meglepetés, hogy idén egy egész estés, hagyományos színházi előadással, egy történelmi vígjátékkal, egy kosztümös bohózattal jelentkezik.

NYELV és LÉLEK – színházi előadás

A Dinamó Budapest (https://www.facebook.com/DinamoBudapest/) dekonstrukciós kísérletei és az Átváltozó Egyesület (https://www.facebook.com/atvaltozo/) közösségi mutatványai után ideje megkomolyodni és végre rendesen viselkedni. Erről fog szólni a NYELV és LÉLEK című előadás.

Komolyság – rend – nyugalom. 
Mindenki maradjon a helyén. 
Nem lesz semi baj, lélegezzenek mélyeket.
Itt nem érhet minket kellemetlenség.
Végre meggyógyulunk.

A NYELV és LÉLEK Ferenczi Sándorról, egy különleges magyar tudósról szól. Legfontosabb találmánya: az empátia és a szeretet elhelyezése a pszichológia tudományos eszköztárában. Életművének színpadi feldolgozása által azt remélem, hogy az empátia és a szeretet a színházi munka professzionális eszköztárának is önálló és egyenjogú részévé válhat.
Egy másik hiányt is érint ez az előadás: alig léteznek nőkről szóló történetek, a nők történeteiről szóló színdarabok – mivel a színdarabokat legnagyobbrészt férfiak írják, közismert, általában férfiakról szóló történetek alapján. (Majdnem ebbe a hibába estem én is Ferenczi Sándorral, e történelmi férfival.)
Ferenczi Sándort és személyes mesterét, Sigmund Freudot női páciensek, majd gyógyulásuk után női tanítványok vették körül. Ők a pszichoanalízis történetének mellékszereplői – a NYELV és LÉLEK című előadás főszereplői. 

Szerző: Cserne Klára
Dramaturg: Daoud Dániel
Szereplők:
Emma Ö – Szabó Veronika
Éneklő koldus – Paizs Miklós Sickratman
Ferenczi Sándor – Rácz Lőrinc
Fikusz Benjamin – Bősze Ádám
Gonosz Professzor – Terhes Sándor
Régi ismerős – Cserne Klára
Produkciós partnerek: Átváltozó Egyesület, Arté Kft., MOME Doktori Iskola, Artus Stúdió
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

Bővebben: http://cserneklara.hu/cserne_klara/NYELV_es_LELEK.html