CRYPTIC BODIES
– Titkos Testek –
2023. május 22 és 23.
2022. szeptember 9 és 10.
2021. december 4 és 5.
20.00
Artus Stúdió
Nézők száma maximum 50 fő.
// Felhívjuk az arra érzékenyek figyelmét, hogy az előadás alatt ködgépet használunk. //

fotó: Szabó R. János
2023. májusi előadások leírása:
Hol vagyunk mi a Vitruvius-tanulmány emberétől? Amikor a jó Leonardo éjszakánként anatómiai skicceit készítette, vajon miféle kíváncsiság vezérelte? Vajon mit talált? Mikor a kadáver megnyílik, ugyanazt az arcát mutatja, mint az élő, működő testé?
Pulzáló hálózatok tömkelege rohan végig a testünkön. Keringési rendszerek, idegpályák, izomrostok halmaza vagyunk: vér, nyirok, elektromosság, hormonok, fehérvérsejtek és antitestek, izzadtság, nyál. Ugyanígy a figyelmünk is behálózza testünket és a környezetünket egyaránt. Finom, láthatatlan hálózat alakul ki körülöttünk, bármerre is járjunk. Ez a figyelem anyagtalan, mégis tapintható. Figyeljük önmagunkat, figyeljük egymást, figyeljük környezetünket. Hangzavar van a testben. Hangzavar és metálzene.
A testünk a mindenünk, testünk az anyánk, testünk az ellenségünk, testünk a szeretőnk.
Kelemen Patrik legújabb munkájában a táncot, mint jelenséget vizsgálja. A darab egy öncélú, akaratos, szeszélyes, esetenként pedig veszélyes szubsztanciát képzel el, mely a táncosokkal és nézőközönséggel is titkos kapcsolatba lép. A térben minden érintés kutat, minden tánc boncol. Az előadók elszenvedői és megfigyelői is az eseményeknek: táncosok, alanyok, testek, emberek, érzékien szűrt zaj. Figyelmük minden pillanatban megfigyel, letapogat, külső és belső terekben gázol. Erre az útra hív meg az előadás.
A Cryptic Bodies egy egész estés előadás, amelyet Kelemen Patrik készített, és 2021 júniusában mutatták be az Artus Stúdióban, Budapesten.
A darabot erősen inspirálják az olyan ősi testi gyakorlatok, mint az egyiptomi mumifikálás, a hagyományos kínai orvoslás chi alapú testmunkája vagy a mezopotámiai okkult gyógyítási gyakorlatok. Ezen praktikák vizsgálata megvilágítja, hogyan értelmezték őseink a testi valójukat.
Ebben az összefüggésben a tánc ezen vizsgálat legfőbb eszköze, az anyag megelevenítésére tett kísérlet. Kísérlet arra, hogy hidat verjünk az ősi és a mindennapi, az archaikus és a kortárs között.
Ennek elérésére, a mű egy szokatlan színházi teret javasol – egy negyedik fal nélküli színpadot, ahol a nézők és az előadók egyaránt szabadon kószálhatnak. Ezt még inkább hangsúlyozza a színpadi homály erőteljes használata – a szcenográfia homogenizálására tett kísérlet, miközben bízik abban, hogy a nézők szabadon, tetszésük szerint nézelődhetnek. Mindezt annak érdekében, hogy felhívjuk a figyelmet a nézők önnön fizikai jelenlétére – szinte zsigeri szinten, és érzéki szintre tereljük a kritikai gondolkodást kezdeményezzünk a saját és egymáshoz való viszonyunkról.
2021. decemberi és 2022. szeptemberi előadások leírása:
Hol vagyunk mi a Vitruvius-tanulmány emberétől? Amikor a jó Leonardo éjszakánként anatómiai skicceit készítette, vajon miféle kíváncsiság vezérelte? Vajon mit talált? Mikor a kadáver megnyílik, vajon ugyanazt az arcát mutatja, mint az élő, működő testé?
Pulzáló hálózatok tömkelege rohan végig a testünkön. Keringési rendszerek, idegpályák, izomrostok halmaza vagyunk: vér, nyirok, elektromosság, hormonok, fehérvérsejtek és antitestek, izzadtság, nyál. Ugyanígy a figyelmünk is behálózza testünket és a környezetünket egyaránt. Finom, láthatatlan hálózat alakul ki körülöttünk, bármerre is járjunk. Ez a figyelem anyagtalan, mégis tapintható. Figyeljük önmagunkat, figyeljük egymást, figyeljük környezetünket.
Hangzavar van a testben. Hangzavar és metálzene.
Kelemen Patrik legújabb munkájában a táncot, mint jelenséget vizsgálja. A darab egy öncélú, akaratos, szeszélyes, esetenként pedig veszélyes szubsztanciát képzel el, mely a táncosokkal és nézőközönséggel is titkos kapcsolatba lép.
A színpadon minden érintés kutat, minden tánc boncol. Minden mozdulat újabb lehetőség saját testünk működésének megértésére. Az előadók elszenvedői és megfigyelői is az eseményeknek: táncosok, alanyok, testek, emberek, érzékien szűrt zaj. Figyelmük minden pillanatban megfigyel, letapogat, külső és belső terekben gázol. A táncosok nincsenek elfoglalva önnön reprezentációjuk forgalmazásával – erre idejük nincsen. Mozgásban vannak és figyelnek, ez a figyelem pedig egy sokrétű anyagtalan anyag – a Tánc – jelenlétét teszi fájóan kézzelfoghatóvá.
A testünk a mindenünk,
testünk az anyánk,
testünk az ellenségünk,
testünk a szeretőnk.
* Felhívjuk az arra érzékenyek figyelmét, hogy az előadás alatt ködgépet használunk.
K. P. (1992, Budapest), jelenleg Budapesten élő szub-harmincas táncművész és alkotó. Igazán a tánc- és performanszművészet területén aktív, azonban alkotói munkáját gyakorta interdiszciplináris közegben végzi. Tanulmányait Budapesten, Salzburgban és Brüsszelben végezte táncművész-kutató-alkotó MA fokozatig bezárólag.
Előadóként főként a Budapest-Berlin-Brüsszel háromszögben dolgozik, többek között Tino Sehgal, Anton Lachky, a Needcompany, a hazaiak közül pedig Vass Imre, Mészáros Máté, Fülöp László alkotókkal. Az elmúlt években leginkább a budapesti szcénában aktív, a 20-21-es évadban kreatívként szorosan együttműködik a Tünet Együttessel. Előadóművészi együttműködései az alkotóval való közös nyelv kidolgozásán alapszanak – így táncosként nem csupán végrehajtói szerepet játszik, hanem igyekszik minden munkában társalkotóvá válni. Főként projekt alapon dolgozik, izgalmas számára a folytonosan változó munkakörnyezet és döntéshozatali struktúra.
Alkotóként alapfelvetése a tánc jelenségként való vizsgálata. 2015 óta Neurokrácia c. kutatási folyama – amely a tánc poetikus értelmezési lehetőségeivel és a test, mint kulturális interfész témájával foglalkozik, több darabot is kitermelt. Ezen alkotások önálló darabként valamint darabfűzérként is értelmezhetőek.
Műalkotások létrehozása mellett különös figyelmet szentel az improvizációs technológiák kutatásának. Munkájában kifejezetten foglalkoztatja a saját maga által elnevezett ”neuro-identitás” valamint az in/transz-humán testképek. Jelenleg Cryptic Bodies munkacímű új improvizációs táncestjén, valamint a MetaSurgery című közösségi szomatikus koreográfia létrehozásán dolgozik.
Stáblista:
társalkotók & előadók:
Alja Branc, Ábrányi Krisztina, Busa Balázs, Julija Pecnikar, Kancsó Luca, Kelemen Patrik, Oláh Balázs, Sebők Cintia, Thury Zita, Vass Imre
kosztüm & látvány:
Vass Csenge
hang & zene:
Porteleki Áron
média &fotó:
Szabó R. János
fény:
Dézsi Kata
mentor:
Karczag Éva
koncepció & koreográfia:
Kelemen Patrik
partnerek:
Artus Stúdió, Nemzeti Kulturális Alap, Sín Kulturális Központ
Az előadás az Arccal a halnak program és az Imre Zoltán Program támogatásával valósult meg.
stay cryptic.
COVID protokoll:
Figyelembe véve a jelenlegi helyzetet, az Artus Stúdió közönségforgalmi területein kötelező a maszkviselés. Ha nincs nálad maszk, kérj segítséget munkatársainktól! Az érvényben lévő szabályokkal összhangban védettségi igazolványt nem kérünk.