CRUMBS – Monika Wachowicz // Performing Poland

2023. JÚNIUS 11. 22:00 / 11th JUNE 2023 10pm
ARTUS STUDIO
/1116 Budapest, Sztregova utca 7./

(scroll down for english)
Játék/installáció: Monika Wachowicz
Mozgásra és szövegtöredékekre épülő performance mindenki számára befogadható módon


A Crumbs (Morzsák) c. előadás azt követően született meg, hogy Monika Wachowicz találkozott egy katowicei fogolytábor női fogvatartottjaival, amikor a művésznő első önálló performance-át, a V-t adta elő náluk. Ez az élmény annyira élénken megmaradt Wachowiczban, hogy úgy döntött, újraéli az egészet: ezúttal csendben, ugyanakkor azokat az érzéseket is bekapcsolva a performance-ába, amelyeket egy októberi lengyelországi női sztrájk utcai tiltakozásai során tapasztalt.

Alkotók:
Koncepció, játék, installáció: Monika Wachowicz
Közreműködik: Jarosław Fret
Zene: Fryderyk Chopin, „G-moll Ballada (op. 23), a Murcof Csoport dalának egy részlete Mirosław Matyasik hangszerelésében: ’fehér zaj a méh belsejéből’.
Szövegmontázs: Marcin ’Cozer’ Markiewicz
Az előadás időtartama: kb. 45 perc
(fotó: Artur Turek)

JAROSŁAW FRET, a Teatr ZAR alapítója és vezetője, színész, színházi rendező. A Grotowski Intézet igazgatója, a krakkói PWST Nemzeti Színházművészeti Akadémia wrocławi intézetének tanára, valamint a 2016-os Wrocław – Európa Kulturális Fővárosa kurátori testületének elnöke és színházi programjainak szervezője. 1999 és 2002 között kulturális expedíciót szervezett Grúziába, Örményországba és Iránba, a keleti kereszténység liturgikus zenei hagyományainak legrégebbi formáit kutatva. A következő években a Teatr ZAR színészeivel közösen expedíciókat szervezett az Athos-hegyhez (Görögország), Szardíniába, Korzikára, Örményországba, Törökországba és Izraelbe. A Teatr ZAR számára négy előadást rendezett. A Teatr ZAR Gospels of Childhood (Gyermekségevangéliumok) c. triptichonját Chicagóban, Los Angelesben, San Franciscóban, Athénban, Belgrádban, Edinburghban, Firenzében, Madridban, Párizsban,

Nagyszebenben, Kairóban, Újdelhiben és Szöulban is bemutatták. 2013 novemberében készítette el az Armine, Sister című előadását, amelyhez speciális zenei kompozíciót és különleges színpadi architektúrát dolgozott ki. Előadásokat tart és workshopokat vezet Lengyelországban és külföldön egyaránt. Díjai és kitüntetései: Legjobb Új Zenés Színház – a Teatr ZAR-ért a Los Angeles Times-tól ​​(2009); Wrocław város Színházi Díja a Gospels of Childhood c. triptichonért (2010); Total Theater Award for Physical/Visual Theater és ’Herald Angel’-díj az Edinburgh Fringe Fesztiválon (2012). Számos lengyel és nemzetközi projektet indított el és koordinált a Grotowski Intézetben, így pl. a 2009-es Grotowski-évet, a Masters in Residence-t, a The World as a Place of Truth Nemzetközi Színházi Fesztivált és a 2016-os Wrocław-i Színházi Olimpiát.

MONIKA WACHOWICZ, színésznő, színházi instruktor, színésztréner és programmenedzser. A Katowicei Cogitatur Színháznál kezdett el dolgozni, ill. tagja volt a dániai Cantabile 2 Színháznak is. Filozófia szakon végzett a Katowicei Sziléziai Egyetemen, ill. a Lart Stúdió színészképzésén, Krakkóban. Alapító tagként (Marcin Herich-hel közösen) részt vesz a Teatr A Part minden produkciójában és művészeti projektjében, valamint társszervezője a Teatr A Part Előadó-művészeti Fesztiválnak is. A Teatr A Part színészstúdiójának tanára. Előadásaival bejárta szinte az egész világot. 2016 óta vezeti a Wachowicz Body and Emotions Studio-t, melynek keretében kidolgozta saját művészeti módszerét. 2019 szeptembere óta a Művészet az Életért Alapítvány elnöke. A krakkói PWST Nemzeti Színházművészeti Akadémia wrocławi intézetének tanára; színészmesterség-órákat tart a II. és III. éves hallgatóknak. 2021 júniusa óta működik együtt a wrocławi Grotowski Intézettel, mint kurátor, főként az alábbi performance-okban: ’Kereszteződések’; ’Nők a performatív művészetek részeként’.

MARCIN ’COZER’ MARKIEWICZ, trombitaművész, énekes és dalszerző; a reggae műfaj elkötelezett képviselője. Társalapítója és vezetője a Konopians együttesnek. Művészeti asszisztensként és fotósként is dolgozik. Jelenleg a Brzoska Collective és a Piksele együttes tagja; munkáját az improvizáció és a spontaneitás jellemzi. Marcin ’Cozer’ Markiewicz számos zenei és művészeti projektben vesz részt koncert- és stúdiózenészként egyaránt.


Performing Poland

A Perform[ing] Poland projektje hét eredeti performance-t foglal magába, melyeket a Lengyelországban élő és alkotó művésznők új generációja – performerek, táncosok, színésznők, előadóművészek –  talált ki és valósított meg. 

Mindegyik performance olyan problémákkal foglalkozik, amelyekkel leírhatjuk a bennünket körülvevő szociális tér változásainak jelen állapotát, s amely még mindig nem kapta meg végleges formáját, ellenben úgy tűnik, mintha valami meghatározhatatlan, veszélyes irányba sodródna. Tudunk-e ismét a művészet nyelvével értékekről beszélni egy olyan korban, amikor a politika nyelve és a társalgási nyelv annyira jelentőségét vesztette, mint még soha?

Vajon a Szabadság, Méltóság és Szeretet csak a pontosan megkomponált „művészeti élmény” keretei közt találhatja meg a helyét? Vagy képes lesz újra beköltözni a szívünkbe, az otthonunkba, az utcáinkba, mint ahogy korábban tette?

A Perform[ing] Poland a Kereszteződések; Nők a performatív művészetekben elnevezésű program keretében jött létre, melynek szervezője Monika Wachowicz; a projektet a wrocławi Jerzy Grotowski Intézet indította el 2021/22-ben.

Crumbs

Performance/installation by Monika Wachowicz
Performance with a movement and text score, universally understandable.

Crumbs was born after Monika Wachowicz met female inmates of a detention centre in Katowice, where the artist performed her first original solo piece, V. This experience remained so vivid in Wachowicz’s mind that she decided to ‘run it through herself’ again: this time in silence and equipped with the emotions she experienced during the street protests of the Polish Women’s Strike in October.

Credits
Conception, performance and installation: Monika Wachowicz
Collaboration: Jarosław Fret
Music: Fryderyk Chopin, „Ballada g-moll op. 23”, piece of Murcof group song arranged by Mirosław Matyasik and white noise from inside the uterus.
Text montage: Marcin „Cozer” Markiewicz
Running time: ca. 45 min


Perform[ing] Poland

Perform[ing] Poland brings seven original pieces of art, ideated and created by the new generation of women –  Performers, Dancers, Actresses, Artists and  Artivists currently living and feeling in Poland.

All the works oscillate around the problems with which we can describe the reality of the Era of Social Change, which still has not received its final shape and seems to be drifting in an undefined, dangerous direction. What values are we called upon to describe anew, call it the language of the art at the time when the language of politics and the language of our streets failed like never before.

Will Freedom, Dignity and Love retain their place only in the space of the “composed experience of art”? or will they be able to inhabit our Hearts, our Homes, ours Streets, as always till now and as always anew.

Perform[ing] Poland was established as a result of the Interstices. Women in Performing Arts program, curated by Monika Wachowicz and implemented in 2021/22 by the Jerzy Grotowski Institute in Wrocław.